Thursday, April 25

i did it!

It was all of a sudden! When Hani said that she's looking for a companion for a 10km roadrace, i didn't take long to volunteer myself. The timing is superb, so i grab the opportunity. 

This is my first participation of any roadrace, ratrace, marathon, walkathon, or anything related to a public race. Mulanya cuak jugak sebab tak pernah join race yg macam ni. Pada pengiraan aku, i can learn something from Hani sebab minah ni dah biasa dengan race sebegini. Aku sure aku akan jadi 10 peserta terakhir. 

Ada 2 kategori... men & women. Pompuan start 10 minutes lewat selepas org lelaki at 7:10am...SHARP!  Mulanya aku briskwalk dgn Hani but i think after 200 meter macam tu, aku dah start berlari... leaving Hani behind. The route agak adventurous jugak... flat road, if i'm not mistaken, is only 3km. Another 7km is a ascending and descending route. Mencabar, beb! Bila time mendaki tu, sampai terpaksa berjalan membongkokkan badan supaya tak rasa penat sangat. Apa yang aku tak boleh lupa ialah aku berlari dalam gerimis...tu yang paling best. Teringat zaman kecik2, aku main hujan. Hehe... 

Bila dah penat berlari, aku briskwalk. While briskwalking, i'm taking my own sweet time exploring the nature surrounding me. Sesekali aku mendongak tengok pokok2 besar. Dalam hati, "Jangan ada ular jatuh atas kepala, sudah! Nauzubillah...." Then bila agak-agak nafas tu dah recover, aku sambung berlari semula. Sesekali aku toleh belakang, tak nampak pulak kelibat si Hani ni. Kata hati, "Agaknya dia dah kat depan, aku yang tak perasan dia potong aku". 



Once aku arrived kat finishing line, aku terus tekan button Polar utk tahu timing & calories burn. 1304 cal burnt within 1hr 15minutes. Not bad untuk first timer macam aku nie. Lepas ambil medal, aku terus cari Hani. Melilau jugak mata nie cari minah tu... 


But to my surprise......


Aku sampai setengah jam lebih awal daripada Hani rupanya. Caiyok lar!!!  Aku memang tak sangka, serius!! Aku mati2 ingat dia sampai dulu. Kebetulan masa dia landed di finishing line, aku tengah beratur nak ambil air Milo. Then i grabbed one for her dan kami minum sama2. 

Tapi siapa sampai dulu tak penting. Yang penting, the spirit, the courage to complete the race. Bukan dekat taw, it was 10km! Dan tak semua orang larat nak habiskan larian...ada jugak yang aku nampak tersidai tepi jalan sebab penat. 

Last but not least, i'm glad that i enjoyed the 10km race thanks to Hani. :-D









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...