Monday, May 6

late nite snack

Mat salih kata supper or late nite snack... katanya! Ada kalanya, tengah-tengah malam buta, kita terasa nak makan, kan? Saya tak terkecuali. Kekadang perancangan awalnya hanya nak temankan en. asben atau anak2 makan roti canai tapi kesudahannya saya pun terjebak. Tapi bukanlah makan roti canai atau anything yang berat. Kalau ikutkan blood diet, saya tak boleh makan anything yang berasaskan gandum. Roti diperbuat daripada gandum, kan? Tapi sekala-sekali tak salah. Ahak!

But my kind of supper is of course roti bakar sapuan sendiri mentega & kaya serta air teh o. Kalau dulu, sebelum saya kawal pemakanan saya, teh tarik memang pilihan no. 1. Inilah yang dikatakan the battle in losing weight. It is more about mind-control than body-control. Minda mainkan peranan penting. Nak makan supper, boleh tapi makan ala kadar, temperance (bersederhana). Almost any food is healthy if eaten in proper portions and can be dangerous when overconsumed, kan? 

Kenapa saya pilih untuk sapu sendiri mentega dan kaya? Sebab kalau saya sapu, saya boleh adjust ketebalan sapuan. Saya akan seimbangkan sapuannya seperti sekeping sapu kaya, sekeping lagi sapu mentega. Kalau dorang yang sapu, sekeping roti mereka akan sapu mentega campur kaya dan sekeping lagi pun macam tu juga. Bayangkan berapa banyak calori tu... fikir-fikirkan. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...